Co należy zrobić, gdy przelew za ratę pożyczki poszedł na złe konto?

23 października 2020by manager@artefakt

Co należy zrobić, gdy przelew za ratę pożyczki poszedł na złe konto?

Każdy z nas przynajmniej kilka razy w miesiącu przesyła pieniądze – czy to na opłacenie rachunków w mieszkaniu, pomoc rodzinie za granicą, czy spłatę pożyczki. Co się stanie, jeśli dojdzie do pomyłki i wyślemy środki na niewłaściwy numer konta? W przypadku przelewu, który miał trafić do rodziny lub znajomych problemem będzie tylko odzyskanie kwoty, ale w przypadku braku spłaty raty kredytu lub jakiegoś rachunku zostaną dodatkowo naliczone odsetki za zwłokę, a nawet mogą zostać podjęte wobec nas czynności windykacyjne. Podpowiadamy, co zrobić, gdy wykonamy transakcję na złe konto.

Spłata pożyczki – jakie błędy można popełnić?

Do pomyłek podczas wykonywania przelewów dochodzi najczęściej w wyniku wpisania niewłaściwego numeru konta bankowego. Jeśli dany rachunek nie istnieje, problem szybko zostanie rozwiązany, gdyż system bankowy, z którego korzystamy, poinformuje nas o błędzie i nie pozwoli wykonać transakcji. Jeśli jednak podamy nieprawidłowy, ale funkcjonujący numer konta, pieniądze na spłatę pożyczki zostaną zaksięgowane u niewłaściwego beneficjenta i trzeba będzie ich dochodzić od niego we własnym zakresie, gdyż banki nie odpowiadają za takie pomyłki.

Mniejsze znaczenie mają omyłki w nazwie odbiorcy czy tytule przelewu wysłanego do właściwego odbiorcy, gdyż w przypadku rat może to jedynie odrobinę wydłużyć czas księgowania, ale pieniądze trafią do właściwego adresata. Uwagę należy zwracać również na wpisywaną kwotę przelewu. Jeśli będzie ona zbyt niska, pożyczkodawca może rozpocząć naliczanie odsetek za zwłokę. Zwykle problem ten rozwiązuje drugi przelew z brakującą sumą.

Rata pożyczki na złe konto – co robić?

Wróćmy jednak do najpowszechniejszego błędu, czyli dokonania spłaty pożyczki na niewłaściwy rachunek. W przypadku takiej pomyłki, to nie bank będzie dochodził w naszym imieniu zwrotu środków – to my będziemy musieli wystąpić o odzyskanie pieniędzy od niewłaściwego beneficjenta. Tego typu sprawy niekiedy kończą się nawet pozwem wobec odbiorcy przelewu z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Problemy związane z ustaleniem danych faktycznego odbiorcy naszego błędnego przelewu mogą pojawić się już w momencie próby uzyskania jego danych ze względu na obowiązującą banki tajemnicę bankową.

W tym czasie powinniśmy także zgłosić sprawę odbiorcy który miał otrzymać nasz przelew, np. pożyczkodawcy. Spóźniona spłata pożyczki zwykle skutkuje naliczeniem dodatkowych należności, a nawet windykacją. Warto więc jak najszybciej usprawiedliwić opóźnienie, przedstawiając odpowiednie dowody. Wierzyciel może, choć nie jest to jego obowiązek, przesunąć termin płatności raty pożyczki.

Warto jednak wspomnieć, że część banków stosuje zabezpieczenia przy przelewach o większej wartości. Jeśli numer konta nie zgadza się z podaną przez nas nazwą właściciela, pieniądze nie przejdą do niego, a przedstawiciel banku skontaktuje się z nami w celu wyjaśnienia sytuacji. Co więcej, numery rachunków podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT można zidentyfikować i zweryfikować, wykorzystując działającą obecnie białą listę, która jest dostępna pod adresem  https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka.

 

manager@artefakt

ACTUM FINANSE

Kontakt do nas

Serdecznie zapraszamy do kontaktu z nami. Odpowiemy na każde pytanie. Dodatkowo doradzimy i znajdziemy wspólne rozwiązanie.
Adres
ACTUM Sp. z o.o.
ul. Jagiellońska 39b
70-382 Szczecin
Dane firmy

KRS 0000360723
Regon 320873619
NIP 852-257-60-80
Numer konta:
88 1090 2806 0000 0001 1434 9185

Telefon / E-mail
tel .+48 91 820 11 11
tel. +48 91 820 11 12
info@actum-finanse.pl
Godziny pracy
Pon. - Pt: 08:00 – 16:00